پشتیبانی سایت

پاسخگوی شما عزیزان هستیم

سلام دوست عزیز!

چطور میتونم کمکت کنم؟

تخفیف ها رو از دست نده!

با کلیک بر روی "Allow" از تخفیف ها ی شگفت انگیز دست ساز کالا مطلع شو.

خواص انگشتر عقیق و انواع سنگ عقیق

1400/08/08 - 10,568
خواص انگشتر عقیق و انواع سنگ عقیق

تاریخچه سنگ عقیق

قدمت استفاده از انواع سنگ های تزئینی به اندازه ی طول عمر بشر است، به طوریکه از آثار به دست آمده از اولین دوران های زندگی بشری، مشخص شده است که انسان ها برای نشان دادن برتری خود نسبت به حیوانات در جهت استفاده ی تزئینی از آن ها بهره می جستند. این کانی زیبای نیمه قیمتی در قرن چهارم میلادی کشف شده است،  در آن زمان ظروفی از جنس عقیق ساخته می شده که بسیاری از کاسه ها و ظروف باقی مانده که حدود 3000 قلم است، نگهدای می شود، و همین امر بیانگر اهمیت این گوهر با ارزش از زمان های دور است. ناگفته نماند که تأکید امامان و پیامبران از همان ابتدای سال های قمری، در جهت لزوم استفاده از این سنگ های پربها، نشانگر اهمیت آن ها در زندگی بشر، جهت بهره مندی از خواص بی نظیر این کانی ها بوده است.

از 3000 سال پیش مصریان با آگاهی از خواص سنگ عقیق، از این کانی در ساخت انگشتر، مهره و تزئین ظروف خود استفاده می کردند. از این تاریخچه ی پرمحتوا نتیجه می گیریم که خاصیت و زیبایی این سنگ باعث ماندگاری آن تا به امروز شده است، به گونه ای که، امروزه علم نوین نیز منطبق بر روایات اسلامی، مهم ترین تأثیر سنگ عقیق را تأثیرمعنوی و روحی آن دانسته اند. ناگفته نماند که انواع سنگ های انگشتری دیگری هم به جز عقیق وجود دارند که در مطلب دیگری در سایت دست ساز کالا به آن ها پرداخته شده است.

سنگ عقیق از دیدگاه روایات

درباره خواص سنگ عقیق روایات متنوعی وجود دارد، در این مبحث به چند مورد اشاده می نماییم.

- امام کاظم علیه السلام از اجداد طاهرینش نقل کرده اند: زمانی که خداوند، موسی بن عمران را خلق کرد، با او سخن گفت. سپس خداوند عنایت ویژه ای بر اهل زمین کرد و از نور خویش کوه عقیق را آفرید.
 سپس خداوند به خودش قسم یاد کرد که: هرگز دستی را که انگشتر عقیق پوشیده، عذاب نمی کنم، به این شرط که ولایت علی علیه السلام را داشته باشد.

- پیامبر اکرم به امیر المونین فرمودند، ای علی! انگشتر را در دست راست کن تا از مقربان الهی باشی. علی (علیه السلام) عرض کرد: ای رسول خدا مقربان درگاه الهی چه کسانی هستند؟ فرمودند: آنها جبرئیل و میکائیل اند. پرسید: چه انگشتری را در دست کنم؟ پیامبر فرمود: عقیق قرمز؛ زیرا سنگ عقیق، اوّل کوهی بود که به وحدانیّت خدا، و به نبوت من و به وصی بودن تو یا علی و امامت فرزندان تو و اینکه بهشت برای محبان تو و شیعیان فرزندانت است، اقرار کرد.

- روزی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) از کنار جسدی عبور می کردند، که متوفی، انگشتری با نگین عقیق در دست داشت. در این حال حضرت فرمود: «انگشترش را برای من بیاورید!» همراهان حضرت، انگشتر متوفی را از دستش در آوردند و به حضرت دادند. امیرمؤمنان نگاهی به آن انگشتر کرده و فرمودند: برای چه از صاحبت که تو را در دست داشت، محافظت نکردی (و مانع کشتن او نشدی) انگشتر به صدا در آمد و گفت: یا علی! من عقیق یمنی نیستم.
ممکن است این شبهه به ذهن برسد که مگر «عقیق یمنی» می تواند انسان را از مرگ نجات دهد؟ باید گفت: به سبب فضایل سنگ عقیق این امکان میسر است که، خداوند به کسی که انگشتر عقیق دارد، تفضّل کند و او را از بلاها نجات دهد،در واقع اثر محافظتی آن، به سبب عنایات الهی است. مانند اثر دارو برای درمان.

- امام حسن عسگری (ع) فرمودند: مومن پنج نشانه دارد که یکی شان در دست داشتن انگشتر در دست راست است که نشانه ایمان به شمار می رود

در بسیاری از روایات آمده است که پیامبر اکرم فرمودند که در شب معراج خداوند بین دو کوه عقیق با من سخن گفته است، هم چنین حضرت موسی نیز در محل کوه عقیق، با خداوند سخن گفته و به مقام کلام الهی رسیده است. سفارش شده که با دستی که انگشتر عقیق دارد استخاره بگیرید.

امیرالمونین فرمودند: 

- انگشتر عقیق در دست کنید که مایه ی برکت بر شما خواهد بود و از بلاها نیز ایمن می شوید.

- دو رکعت نماز با انگشتر عقیق، برابر با هزار رکعت نماز است که بدون انگشتر عقیق خوانده شود.

- نماز کسی که انگشتر عقیق در دست داشته باشد بر نماز جماعتی که غیر عقیق در دست داشته باشند به چهل درجه زیادتی دارد.

- امام باقر فرمودند: امان است از شر سلطان ستمگر و از هر چه که انسان از آن می ترسد و می گریزد.

- حضرت زهرا علیها السلام از پیامبر اکرم نموده اند که: کسی که عقیق در دست کند، همیشه خیر و خوبی می بیند.

امام صادق فرمودند:  

- عقیق، پناهگاهی است در سفر

- هر که انگشتر عقیق در دست داشته باشد پریشان نشود و عاقبت کارش البته نیکو باشد. انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و صاحب آن عاقبتش به خیر و نیکی باشد.

- دو رکعت نماز به همراه نگین عقیق ، معادل هزار رکعت نماز بدون عقیق است.

- امام رضا فرمودند:  کسی که انگشتری با نگین عقیق در دست کند، فقیر نمی‌شود.

انواع سنگ عقیق

در زندگی امروزی که انسان، با انواع چالش های مختلف روبه رو است، به مرور زمان احساس خستگی های مفرط جسمی و روحی، کسالت و ناراحتی های گوناگون می کند، بنابراین اگر به دنبال یک منبع انرژی برای رهایی از احساسات منفی و خستگی های جسمانی هستید، پیشنهاد سایت دست ساز کالا به شما، استفاده از سنگ عقیق است. در این مقاله سعی داریم با معرفی مختصر و مفید انواع این کانی پربها، شما عزیزان را در انتخاب صحیح سنگ مورد نظرتان یاری نماییم.

عقیق سبز

سنگی زیبا و جذاب، که با رنگ سرد خود، نشانه ای از طبیعت می باشد و در نگاه اول سبب ایجاد حس آرامش و تعادل در فرد می گردد. از عقیق سبز در ساخت انواع زیور آلات به خصوص انگشتر بهره می گیرند. بی نیاز ساختن انسان از غیر خدا از خواص عقیق سبز عنوان شده است. همچنین رزق مادی و معنوی را افزایش و وسعت می دهد. این گوهر برای باطل کردن طلسم و جادو و دوری از حسادت بسیار مفید و کاربردی است. عقیق سبز تاثیر زیادی در باروری دارد. از رنگ سبز در چیدمان ها به خاطر تاثیری که در آرامش ذهن دارد، استفاده می‌ کنند. طی تحقیقاتی مشخص شد، افرادی که در محیط کاریشان رنگ سبز وجود دارد کمتر به درد های گوارشی مبتلا می گردند.

خواص عقیق سبز

از جمله خواصی که برای عقیق سبز ذکر شده است، اکثراً جنبه ی روحی دارد، هرچند می دانیم که یک روان سالم قطعاً روی جسم نیز اثرگذار می باشد.

- سبب خوش شانسی و عاقبت به خیری

- دورکننده ی افکار مزاحم

- داشتن خواب آرام شبانه

- رهایی از کابوس های شبانه در کودکان

- ازبین برنده ی انرژی منفی محیط اطراف به وسیله ی امواج ساطع شده از سنگ

- تقویت اعتماد به نفس و روحیه ی شجاعت

- تقویت حسن ظن

- تقویت روحیه ی جنگندگی در مقابل مشکلات زندگی

- از بین برنده ی احساسات منفی مانند: خشم، حسادت، پرخاشگری، خودشیفتگی و ناسازگاری

- ایجاد آرامش درونی و برطرف کننده ی غم و اندوه

- درمان خستگی های ذهنی و جسمی

- خواص سنگ عقیق سبز روی سلامتی

- این سنگ با چاکرای قلب در ارتباط می باشد. آن را فعال می کند و انرژی آن را آزاد می سازد.

- خارج کردن سموم از بدن از طریق تحریک کبد

- تاثیرگزار در بهبود دیابت و متعادل ساختن درصد قند خون

- در دفع بلایای طبیعی همانند تغییر جهت طوفان، حفاظت از کودکان در خطر مخصوصا در پرت شدن از ارتفاع موثر است و همچنین در رونق کسب و زندگی
 موثر در درمان اختلالات پانکراس و عملکرد بهتر دستگاه گردش خون در بدن

- پر کننده ی شکاف بین مغز و قلب با قدرت متعادل کنندگی


عقیق زرد

این عقیق را نماد خوش شانسی می دانند و به آن لقب سنگ عزت نفس را داده اند. فردی نزد امام (ع) رفت و از ایشان پرسید که چه نگینی بر روی انگشتر بگذارم؟ حضرت فرمودند: عقیق قرمز و زرد و سفید، سه کوه در بهشت هستند. عقیق قرمز، بر در خانه رسول اکرم (ص)، عقیق زرد بر خانه فاطمه زهرا (س) و عقیق سفید بر خانه امیر مومنان در بهشت سایه افکنده اند. به راستی که این سه کوه خدا را تسبیح می گویند و برای دوستداران خاندان پیامبر (ص) آمرزش می خواهند.

خواص عقیق زرد

- افزایش طول عمر

- افزایش رزق و روزی و برکت در زندگی

- از بین برنده ی ترس و دلهره

- از بین برنده ی انرژی منفی محیط

- ایجاد خلاقیت، ایجاد حس آرامش و عزت نفس

- بهبود قدرت تفکر

- بهبود زخم

- تقویت ریه ها، معده، کبد، دستگاه تولید مثل

- تنظیم و ایجاد چاکرای گلو

عقیق شجر

یکی از پر طرفدارترین عقیق های موجود در طبیعت، عقیق شجر است.

این سنگ در واقع همان عقیق سفیدی است که در روایات نیز به آن اشاره نمودیم، که هنگام رعد و برق، طرح اجسام موجود در اطرافش را بر روی خود نقش می کند، این یک امر طبیعی خارق العاده است. معمولاً شجر، طرفداران زیادی دربین آقایان دارد.

خواص عقیق شجر

- کسب ثروت و رونق دررآمد، ثروت آور

- دارنده ی شجر، عمری طولانی خواهد داشت

- موثر در دفع سستی و خستگی در بدن و شادی آور

- تقویت عزت نفس و شجاعت

- محافظت در برابر خطرات

- دور کردن احساسات منفی

- موثر در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

- تنظیم تعداد سلول های خونی

- بهبود عملکرد کمر

- درمان آرتروز گردن

- ایجاد تعادل و تنظیم چاکرای سوم که مربوط به شبکه ی عصبی زیر معده است و چاکرای پنجم که مربوط به گلو است.

- درمان بیماری های پوستی، التهاب، قارچی

- باباقوری (عقیق سلیمانی، عقیق خراسانی )

تشخیص شجر اصل

میزان سختی این سنگ در مقایسه با شیشه بالاتر است، از آنجایی که راحت می توان روی شیشه خط انداخت، شجر اصل به هیچ عنوان خراش برنمیدارد، مورد بعدی چگالی و وزن است که نوع اصل شجر سنگین می باشد. بعضی ها اعتقاد دارند در طول سالیان نقش های سنگ کمی جابه جا میشود. بنابراین سنگ رشد نمی کند بلکه نقش و نگار آن با گذر زمان تغییر خواهد کرد. در واقع درخت های داخل آن بزرگ تر می شود و رشد می کنند. همیشه در خرید انگشتر شجر به نکات گفته شده دقت کنید.

باباقوری

باباقوری، شکل خاصی از سنگ های عقیق است. به سنگ هایی که روی آن شکل یک یا چند طرح بیضی یا دایره (چشم باباقوری) وجود داشته باشد، سنگ باباقوری می گویند. معمولاً عقیق باباقوری، همان عقیق سلیمانی و گاهاً عقیق خراسانی است.

خواص باباقوری

- ایجاد آرامش درونی

- افزایش اعتماد به نفس

- افزایش قدرت بیان و سخنوری

- عزیز شدن در انظار دیگران و ایجاد محبت و دوستی

- تقویت کننده ی قلب

- دافع استرس، افسردگی و سستی

- درمان سردرد، گرفتگی های عضلانی و دردهای پشت

- تقویت کننده ی کبد، ریه ها، معده، مغز و دستگاه تولید مثل

- محرک دستگاه گوارش

- درمان بیماری های چشمی

- درمان صرع، ناتوانی کلیه، روده و پروستات

عقیق سیاه

عقیق سیاه با نام های اسود یا اونیکس نیز خوانده می شود.

به علت داشتن درجه ی سختی 7 از مقاوم ترین نوع عقیق در برابر ضربه است. به همین علت، انسان های اولیه از عقیق سیاه در وسایل دفاعی و ابزار مورد نظر برای شکار استفاده می کردند. امروزه نیز در صنعت جواهرات و صنایع مختلف از آن بهره می گیرند.

خواص عقیق سیاه

- افزایش اعتماد به نفس

- افزایش قدرت تصمیم گیری و کنترل روی رفتار

- موثر در تغییر عادت های بد رفتاری

- دفع انرژی منفی مانند چشم زخم

- ایجاد تعادل در میل جنسی

- کاهش اختلالات خون، مغز استخوان و استخوان

- از بین برنده ی غم و اندوه

- شادی بخش و خوشبختی آور

- ایجاد تعادل و تنظیم چاکرای اول، مربوط به ستون فقرات و تکیه گاه

- تقویت کننده ی قدرت برای ورزشکاران

- درمان افسردگی و استرس های شدید روحی و روانی

- درمان بیماری های پوستی، ترمیم زخم آلوده وعفونت های قارچی، التهاب و آفتاب سوختگی

عقیق یمن

از با کیفیت ترین معادن عقیق در جهان، عقیق یمن است، که معمولاً بسیار خوش رنگ، یکدست و کم یاب هستند. معمولاً علاقه مندان به سنگ های عقیق نوع یمن آن را انتخاب می کنند.

خواص عقیق یمن

- افزایش رزق و روزی و برکت

- دور کردن فقر

- محافظت در برابر چشم زخم

- ایجاد خوش شانسی

- دفع بلایا

- محافظت از صاحب خود در برابر بلایا و خطرات

- از بین برنده ی ترس و دلهره در شخص

- ایجاد شجاعت

نحوه ی نگهداری و شارژ عقیق

نکته ی مهم در نگهداری از این گوهر باارزش استفاده  نکردن از مواد شوینده جهت شست و شوی آن است. البته به علت بافت کوارتزی این سنگ، در کارهای روزمره مانند استحمام و شست وشوی ظرف و ظروف موردی ندارد که در دست باشد، اما به هر حال با اندکی مراقبت میتوان بیشتر از این سنگ های زیبا استفاده نمود.

نحوه شارژ کردن این سنگ و انواع سنگ های عقیق بسیار ساده است. کافی است به جهت پاک سازی و تخلیه این سنگ از انرژی های منفی یک بار در آب جاری و روان شست و شو دهید و سپس در مقابل نور آفتاب قرار دهید. پس از انجام این کار سنگ شما مجددا شارژ شده است و می توانید از خواص آن بهره ببرید.